OM KÖREN

aktuellt

TILL HÖSTEN  2023 BLIR DET

EN JULKONSERT

Det finns så mycket underbar julmusik så denna gång väljer vi ut ett knippe vacker musik att sjunga och spela strax innan vi går in i Advent.
Du är varmt välkommen att komma och lyssna!

Bach, Juloratoriet, 1:a kantaten
Waldenby, Gammalsvensk Julkantat
Saint-Saëns, Oratorie de Noel
Otto Olsson, Advent

Konserter söndagen den 19 november  i Göteborgs Konserthus, dirigent Matts Johansson

BESTÄLLA BILJETTER

Vill Du beställa biljetter: mejla hit, ange namn, telefonnr och antal biljetter Du vill ha samt var i salongen Du vill sitta

VI SÖKER BASAR OCH TENORER!

Vill Du, eller kanske någon manlig bekant till Dig, vara med i vår kör (körvana krav): hör av Dig hit!

VI HÅLLER LIV I DE KLASSISKA KÖRVERKEN!

Göteborgs Konsertkör är en storkör som samlas i musikprojekt varje höst och varje vår.

Kören består av en kärna på ca 70-80 ständigt medverkande sångare och därtill lika många körvana sångare som är med i varierande omfattning. Vanligtvis är vi mellan 120-180 körsångare som repeterar in större körverk – ofta sådan musik som stans stora yrkeskörer och symfoniker sällan kan framföra.

I projekten samverkar professionella symfoniker och operasolister med musiker och sångare som just avslutat eller är i slutfas av sin utbildning vid högre musikskolor. På detta sätt ger vi kommande generation yrkesmusiker och -sångare möjlighet att medverka i  större musikaliskt sammanhang. En välkommen praktik som komplement till den utbildning och övningstillfällen som musikskolorna ger.

Repetitioner och konserter leds alltid av yrkesverksamma körledare och dirigent.

Vill du veta mer om kören tidigare genomförda projekt så klicka här.

KORT OM GÖTEBORGS KONSERTKÖR

Inriktningen är idag densamma som när kören startades 1995 av regionens dåvarande Musik i Väst – stort, pampigt och kul. På Simon Phipps initiativ.

Sedan årsskiftet 2007/2008 drivs kören ideellt, utan stöd eller sponsorer, av körföreningen Göteborgs Konsertkör.

Vill du veta mer om tankarna år 2008 kring körens framtid kan du läsa den dåvarande körledningens program-förklaring här.

Mer information om nästkommande projekt och möjlighet att deltaga som sångare (körvana krävs) finner du här.

GÖTEBORGS KONSERTKÖR "ON TOUR"
För tredje gången sände vi en sjungande delegation till firandet av Händels 352:a födelsedag. Senast deltog vi med 35 sångare som bjöd på tre inslag; sång vid Händel-statyn, inslag i körkonsert i St Ulrich-kyrkan och i  storkören i  konserthuset. Allt detta i  födelseorten Halle an der Saale, Tyskland – ett årligen återkommande evenemang där en barock-orkester, fina solister och ca 450 körsångare framför Händels Messias inför fullsatt salong. Mycket populärt!

Klicka på bilden och ladda ner!

Ett inslag i evenemanget är att med- verkande körer även ger ett eget konsert- bidrag i fullsatt kyrka. Vår kör bjöd här på en handfull svenska folkvisor, bl a Bellman.
Lena Palmqvist dirigerade, se nedan och klicka.

Våren 2023 - Operapärlor!

Nu var det äntligen möjligt för oss att genomföra vår operakonsert med musik för kör såväl som för solister från kända operor som Verdis Macbeth, Othello, Aida och Nabucco, Puccinis Tosca liksom Bizets Carmen och Mascagnis Cavalleria Rusticana.

Kören förstärktes av ett 30-tal herrar från Akademiska Kören i Göteborg som gav extra substans i de fina operakörerna.

Solisterna var:

Jenny Sandelin från Finland – sopran

Eleni Matos från USA – mezzosopran

Christian Juslin från Åland – tenor

Marco Stella från Sverige – baryton

Hösten 2022

Nu var det äntligen dags för vår efterlängtade Jubileumskonsert!

Efter två års väntan fick vi till slut uruppföra Stefan Forsséns En hög visa, baserat på Gustaf Frödings verk, specialskrivet för vårt 25 års jubileum.

Under ledning av Matts Johansson sjöng vi även Mozarts Ave verum corpus, Mendelsohns Hear my prayer, Faurés Cantique de Jean Racine samt hans vackra Requiem.

Sångsolister var Karin Dahlberg och Pär Furst Nielsen

Våren 2022

Tyvärr var vi tvugna att ställa in vår Jubileumskonsert!

Vi vågade inte samla en stor kör, orkester och solister i slutet av mars. Vi ställde in konserten 23 mars och flyttade merparten av den till 6 november.

Istället blev det en mindre konsert i Annedalskyrkan 23 april, kl 17.00 där kören framförde vad som måste vara ett av körsveriges mest älskade verk - Lars Erik Larssons Förklädd gud. Det blev även Mendelssohns Hear My Prayer och Faurés underbart vackra Cantique de Jean Racine, alltsammans ackompanjerat av Tommy Jonsson på orgel. Solister var Karin Dahlberg och Arvid Eriksson.  Recitatör var Åke Zetterström

Hösten 2019

Hösten 2019 var det en riktig kör- och publikfavorit i form av